Læsning 

Dansk – læsning for alle aldre

– Individuelt tilpasset undervisning
– hurtige fremskridt
– styrk koncentrationen
– forøg selvtilliden

Vi underviser på tre måder:

 små hold på 3-5 elever, med individuel undervisning af hver elev.    –   195 kr. per lektion
små hold på 2 elever, med individuel undervisning af hver elev.        –  300 kr. per lektion
eneundervisning (485 kr. )                                                               lektionerne er på 55 minutter

Hvornår kan du starte?: Eneundervisning kan normalt begynde den følgende uge på et tidspunkt, hvor både elev og lærer kan. Undervisning på små hold forudsætter, at der er elever nok til et hold.

I over 30 år har FEGU lært eleverne at læse baseret på sprogets lyde, og det bliver nu også (endelig) anbefalet fra øverste sted i undervisningssystemet (at bruge lydene). Men læseundervisning er langt mere end blot lydindlæring, og vi arbejder med en lang række faktorer, som vi bruger, hvis der er behov for det. De bliver omtalt allernederst på siden. De letteste og ”mildeste” værktøjer bruges først, og hvis det ikke løser opgaven eller problemet, tages de tungere værktøjer i brug. Til sidst overgiver læseproblemet sig.

girls
Mange af de ovennævnte ”værktøjer” er helt nye opdagelser i den pædagogiske verden, og med dem har vi lært mange “ADHD” (“DAMP”) elever at læse. Disse metoder bliver i øvrigt brugt af mange firmaer til medarbejderuddannelse og indgår i mange højere læreanstalters pensum verden over.

En FEGU-lærers holdning og adfærd er sådan, at mange elever før eller siden udbryder: ”Det er jo helt anderledes end i skolen .”

Undervisningen er individuel, dvs. hver person undervises for sig, selv om der kan være flere på holdet.

Vi inviterer eleven og forældre til en uforpligtende, gratis samtale og test, hvor vi sammen skaffer os et overblik over elevens situation og efterfølgende foreslår et program.

Læsning føles uendelig svært, når man ikke kan det. Der er forbundet så meget fremtid, prestige og selvtillid med det, at det kan få et barn eller en voksen til at gå i sort, før man får lært det.

Mangel på gode læsemetoder eller direkte skadelige metoder som ”ordbilledmetoden”, hvor eleverne lærer hele ord ad gangen, har gjort livet surt for den del af eleverne, der har brug for en sikker brugsanvisning i at læse.

Med læsning som så meget andet er det vigtigt, at det gøres rigtigt første gang. Hvis læseprocessen er blevet forkludret, er det vigtigt, at denne bliver rettet ud hurtigst muligt – for selvtillidens skyld. På FEGU gør vi det igen og igen – med forbavsende resultater.

Vigtige faktorer i læeprocessen:

illustration

Kommentarer til illustrationen:

Duplikeringsøvelser træner eleven i at lave en nøjagtig ”kopi” af, hvad bogen eller læreren måtte sige. (”Få fat i hvad der bliver sagt”). Ofte får eleven noget helt andet ud af et undervisningsforløb, fordi evnen til at lave ”kopier” er i dårlig stand. Dette kan der gøres noget ved med vores metode baseret på nye opdagelser.

Undervisningsmetode nr. 1: En meget omfattende metode, hvorved alle elevens misforståelser i alle fag findes og klares op.

“De små svære ord”: disse ord holder sproget sammen, og både test og erfaring viser, at disse kan være misforståede. Det kan frembringe meget store resultater at få styr på disse ord.

 

Hvad siger Mathias’ mor efter han har været på FEGU otte timer i oktober 2014:

Vi stiftede bekendtskab med FEGU via vores venner, hvis datter havde gået hos René. Hun har opnået at lære og holde af at læse. Det var ikke lykkedes i løbet af de første syv år af folkeskolen.

Mathias havde et meget lille selvværd i forbindelse med dansktimerne. Mathias går i 3. klasse på en privatskole. Han syntes, at han var den dårligste til at læse og meget dårlig til at stave. Mathias intelligens fejler på ingen måde noget, men denne “nød” havde han meget svært ved at knække.

Allerede efter 3. gang hos René kom han hjem fra skole og fortalte, at han var meget bedre til at dele ord end de andre i klasen. Han havde lige fået et nyt “redskab” af René til det, hurra!

Efter 7. gang har Mathias en gejst omkring læsning, så han måler sig med de dygtigste i klassen og vil selv være en af dem i stedet for før, da det vigtigste var, at han ikke var den dårligste.

Mathias’ mor